Da li sam Srbin ili Srbijanac?

Izuzetno motivisan ulazim u ovu prašumu suprotnih mišljenja, jer radi se o meni. Ja kažem da sam Srbin, a neki mi kažu jesi, ali si i Srbijanac. Čekaj malo, kažem ja, i tu počinje višesatna rasprava. Upravo zbog te rasprave želim da napišem sve što mislim, kako bih sve svoje argumente stavio na jedan list (ili blog). Jer i drugi imaju dobre argumente, bez sumnje.

Dakle, Srbi van Srbije, ali i drugi narodi Balkana bi mene zvali Srbijancem. Do rasprava sam i došao sa njima, jer takva rasprava u Beogradu ne postoji. Ja sam Srbin i tačka. Međutim, ne zanemarujte da nas i anglosaksonci zovu Serb i Serbian. Ovo je bitno za iznošenje argumentacije koja sledi.

Počeo bih argumentacijom onih koji mi govore da sam i Srbin i Srbijanac. Oni kažu da je „Srbin“ odrednica etničke grupe, tj etnonim, a „Srbijanac“ geografsko-politička odrednica, tj demonim. Ova argumentacija je apsolutno logična i ispravna, ako gledamo sa aspekta realnog stanja na terenu. Države su, većinom, multinacionalne. Dakle, u Srbiji živi više etničkih grupa. Kao i u Hrvatskoj, Nemačkoj, Italiji, Americi, Rusiji… Sa tog aspekta, sasvim je logično imati posebne nazive za geografsko-politička određenja pripadnosti, a posebne nazive za etničke grupe. Ova argumentacija počiva iz američke tradicije stvaranja građanske države, nasuprot istovremenom stvaranju nacionalnih država kao deo evropske tradicije. I ovaj princip je apsolutno komplementaran američkom životu, ali o tome malo kasnije.  Da nastavim sa argumentacijom srbijanista (svi oni koji Srbe iz Srbije nazivaju Srbijancima). Sebe, razume se, svrstavam u srbiniste (svi oni koji Srbe iz Srbije nazivaju Srbima). Dakle, srbijanisti kažu da Srbi žive svuda po Balkanu i svetu, a Srbijanci samo u Srbiji. I u Srbijance svrstavaju sve građane Srbije, nevezano za etničku pripadnost. Oni kažu da ne postoji „srpska“ granica već „srbijanska“. Srbi iz Republike Srpske kažu da mi njih zovemo Bosancima, a znamo da su Srbi. Tako i oni nas zovu Srbijancima, a znaju da smo Srbi. Jer je nacionalnost nezavisna od državljanstva. Dakle, svi građani Srbije – Albanci, Mađari, Slovaci, Nemci, Italijani (vratiću se kasnije na ovaj niz)… svi su oni Srbijanci. Jesu li ili nisu? Da vas predupredim, imam repliku na oba odgovora, i izložiću ih u mojoj argumentaciji.

Da li je Jirgen Šreder, Nemac i državljanin Srbije, Srbijanac?

Da – Ako je odgovor da, postoji sledeći problem : Dakle, izvesni izmišljeni Nemac Jirgen Šreder je Nemac, a po državljanstvu Srbijanac. I to je sasvim korektno – imamo etničku pripadnost, i imamo geografsko-političku pripadnost. Problem je u sledećem – Po indukciji, Srbin Petar Janković, građanin Nemačke bi bio Nemac. Dakle, ako ova dva izmišljena lika u isto vreme žive, prvi u Beogradu a drugi u Berlinu, obojica će biti Nemci, ali će samo jedan biti Srbin i samo jedan biti Srbijanac. Zar ne? Ja tu vidim logički problem. Mislim da bi prvom etnonim i drugom demonim trebalo da budu isti, i obratno. Ili da imaju različite nazive za sve četiri odrednice.

Ne – Ako je odgovor (srbijanista) ne, onda im teorija pada u vodu. Tačka.

Hajde da se vratimo na razliku američke i evropske tradicije. Amerikanci su pravili novu državu, sa novim nazivom i konglomeratom etničkih grupa. Sasvim je logično da razdvajaju etničku pripadnost od državljanstva. Jer jedan je i Irac i Amerikanac u isto vreme. Po toj liniji, oni i prave razliku između Serb i Serbian. To je na liniji srbijanističkog mišljenja. Evropska tradicija je nešto drugo, i vuče korene iz vremena stvaranja prvih nacionalnih država. Ona je na liniji srbinističkog mišljenja. Dakle, evropski narodi su se izborili za svoje nacionalne države i utvrdili jednakost naziva etničke pripadnosti i državljanstva. Srbija je u isto vreme grabila svoju nezavisnost, i prošla kroz proces stvaranja nacionalne države. Možemo reći da smo time dobili pravo na izjednačavanje kao i drugi narodi. Naravno, ne možemo se porediti sa velikim državama, ali je jasno da smo deo istog trenda. Sada da se vratim na onaj niz od pre – Albanac je etnonim, ali i demonim (Albanian – Albanian). Mađar je etnonim, ali i demonim (Hungarian – Hungarian). Slovak je etnonim, ali i demonim (Slovak – Slovak). Nemac je etnonim , ali i demonim (German – German). Italijan je etnonim, ali i demonim (Italian – Italian). A Srbi? Zašto bi mi morali da se razlikujemo od svih evropskih država (ne računam one na Failed State Index listi)? To ne prihvatam. Mađara ima više nego Srba van svoje matične zemlje, pa nemaju dva naziva. Italijana i Albanaca isto ima mnogo van matičnih zemalja. Zašto samo Srbi da imaju različit etnonim od demonima? Ne računam Amerikance, jer ime njihove države potiče od imena kontinenta, a naše od imena naroda, kao i kod svih ostalih država evropske tradicije. Dakle, ako smo već kao Srbi osnovali državu, imamo pravo i da joj dajemo demonim. Isto pravo koje imaju sve druge države. A mi sebe zovemo Srbima, i želimo da nas tako zovu. Tačka.

Dakle, ako si Petar Janković, i državljanin si Španije, ti si Srbin (etnonim) i Španac (demonim). Ako si Petar Janković, i državljanin si Srbije, ti si Srbin. Hajde da nacrtam :

Etnonim                    Demonim

Italijan                         Italijan

Nemac                       Nemac

Čeh                            Čeh

Slovak                        Slovak

Španac                       Španac

Holanđanin                 Holanđanin

Mađar                         Mađar

Hrvat                            Hrvat  

Makedonac                 Makedonac

Grk                               Grk

Slovenac                     Slovenac

Rumun                         Rumun

Srbin                            Srbijanac?!?!?

Ovde je očigledno da postoji uljez. Dakle,

Srbin                            Srbin!

Sve nazive na engleskom možete proveriti na Wikipediji. Kada smo već kod engleskog naziva, poslednji problem je koji od dva naziva – Serb i Serbian – je odgovarajući prevod našeg „Srbin“? Mislim da se „Serbian“ već dosta koristi, i za jezik, i granice, i pripadnost ljudi, tako da ga smatram prikladnim terminom za prevod našeg termina. Da podvučem – Ja sam Srbin, and I am Serbian.

Imao sam mnogo rasprava na ovu temu. Voleo bih da čujem još argumenata, i za i protiv. Mislim da dobrom argumentacijom možemo da izbegnemo pogrešno mišljenje.

Prilog :

Parodija naziva Srbijanac na Vukajliji

 

25 thoughts on “Da li sam Srbin ili Srbijanac?

  1. ****nac dolazi od nacija (tojest narod, ista rec gledana iz druge perspektive), po meni bosnjaci je isto sto i bosanci, koren je isti, tojest nosilac znacenja, a samoglasnici se dodaju radi lakseg izgovora, naprimer ovde u okolnim selima kazu „nju“ (sta znaci uzmi) umesto mnogo cesceg „na“ (mada ima i nas sto sami sebi kazemo vi, koji kazemo izvoli) tako da nekoga ne bune stvari kao nj i n, a nac dolazi i u drugim oblicima kao naprimer nakchi, kako chercheni sebe zovu, a jedni su od vajnak naroda, onda rusini sebe zovu rusnak ili rus, pa recimo skandinavac … itd.
    e sad rus i rusnak i ostalo pomenuto u drugim komentarima, nije isto (a nekad i je), a zasto drugi nemaju te komplikacije, dali su nasi jezici komplikovaniji, stariji, ??? dali je Arsenijevic, Arsenic, Arsic, Arsin, od Arsena, daji je Arsenije drugo nego Arsen, dali??? ocigledno moramo se dogovoriti inace ce za jedne znaciti isto a za druge razlicito, a nama ssss to bas ide….
    ako neki misle da je demokracija resenje, citao sam slican blog na engleskom o razlici izmedju Ghost i Spirit, delovalo je da su se prilicno onako demokratski dogovorili sta je jedno a sta drugo, sa velikom vecinom, a onda je neko izvukao onu King James verziju biblije i sve je palo u vodu, jer ocigledno Petar nije isto sto i Petrovici, neko mora biti stariji.

  2. Jednostavno: Srbijanci – tamnoputi, nize gradje, Tursko – Ilirsko poreklo.
    Srbi – svetlije puti, visi po stasu, Slovensko poreklo.

    Nema tu nikakvih „jezickih“ nedoumuca.

    Ukoliko ne verujete, samo stanite pred ogledalo.

  3. Србијанац је заправо једини Србин на Балкану и у свету који има своју државу коју су признали сви у свету. Сви остали Срби су Срби без сопствене државе или живе на тлу туђе државе.

  4. Poštovani gospodine Milenkoviću, da li možete meni, zbunjenom Srbinu iz Crne Gore, objasniti povezanost nekadašnjih srpskih država Raške i Zete sa Srbima? Molim Vas za objašnjenje Italija-Italijan i Raška-Srbin? Po vašem objašnjenju ja nikako više nisam Srbin već Crnogorac.

    1. Поштовани Никола,

      Ваш етноним је Србин, ако се тако сматрате. Ваш демоним је Црногорац, ако живите у Црној Гори. Не знам шта Вас је тачно збунило у мом тексту?

      1. Dakle, Srbim iz Crne Gore (Kuči npr.) je Crnogorac (geografsko-politička odrednica) baš kao i Šiptar iz Tuzi ili „Crnogorac“ sa Cetinja (oni su se oduvek izjačnjavali kao Crnogorci za razliku od ovih iz Kuča koji su od osamostaljenja CG počeli da se nazivaju Srbima kako bi se razlikovali od Šiptara, građana Crne Gore – Crnogoraca)?

  5. Срби су мали народ дабих се дјлили , све те поделе иду у прилог одређеним глобалистичким циљевима.

  6. У Русији су Руси -Руси, а рецимо Адегејци, Черкези, Мардови, Татари, Чуваши…. и сви други народи и мањине Росијани

  7. Поздрав свима! Нико није дао никакав ваљан и тачан одговор. Термин србијанац је настао у Аустрији и Ватикану, за циљ је имао да направи разлику између Срба кои су живели у Аустро’-Угарској и Срба источно од Дрине то јесте територије која је се ослобађала од Отоманске империје. Па је тако наметнут назив да бих била што више уочљива разлика између Срба у Србији и Срба пречана који су били преко границе изван србске државе. термин је погрдан и ни један Србин из Србије неће ређи да је „србијанац“ тако да треба утицати кроз разговор са осталим Србима да тако не зову Србе из Србије.Зашто да се дјелимо

  8. Srbijanac je nastao kao naziv za Srbe, tokom 90-tih, kada su Bosanci I Hrvati pravoslavne veroispovesti,( koji su nekada živeli u Srbiji, rešili da odu u Bosu I Hrvatsku tokom XVI veka,) su tokom 90-tih odlučili da su oni jelte ,,veći Srbi od Srba“, a muslimani Bosanci I Hrvati katolici su to prihvatili… Srbija I Srbi su masno dobili po labrnji zbog želje da imaj veliku zemlju…Kao što je nekada postojalo bratstvo I jednistvo I svi bili komunisti, tako su I danas svi na Balkanu Srbi, dok jednog dana ko što su Slovenci, Hrvati I Bosanci promenili mišljenje, I ti takozvani Srbi preko Drine ne odluče da im vise nije korisno da budu Srbi, pa će nas ispaliti…

  9. evo pitanje za vas koji imate znanje šta je Državljansto a šta Nacionalnost?

    rođena sam u bivšoj SFRJ RBiH, sada živom u RBiH (Republika Srpska) ja se ovako izjašnjavam:
    Državljanstvo: BiH
    Nacionalnost; Srbin
    Veroispovest: Pravoslavna
    međutim od 30 sagovornika (Srba iz R. Srpske) mi je reklo da to nije taćno..
    Samo da naglasim sagovornici su uglavnom sa SSS i od 45 do 55 god koji su dugo podržavali komunizam.
    Ne osporavaju da sam Državljanin BiH jer Repubilika Srpska nema državnost
    Ne osporavaju da sam po veroispovesti pravoslavac,
    ali osporavaju mi da ne mogu biti po Naciojonalnosti Srbin nego Bosanac.
    Ja sam učio ovako:

    Nacionalnost je subjektivni stav svakog pojedinca i stvar je njegovog ličnog mišljenja, shvatanja i pristupa za pripadnost koje nacije će se on odlučiti. Naciju mu NIKO ne može nametnuti niti oduzeti.
    Ona nije zakonski definisana kategorija, niti postoji stroga definicija kojom pojedinac ili grupa mogu biti svrstani u određenu naciju ili iz nje izbačeni. Pripadnost se može oslanjati na objektivne kriterije kao što su već nabrojani jezik, kultura, običaji i slično, ali je isključivo bitna odluka pojedinca i njegova predstava o pripadnosti kolektivu kakav je nacija, da li će se on osjećati kao dio nje ili ne.

    Državljanstvo je objekat, napisano je na komadu papira i može ga se dobiti ili ne ili, pak, u ekstremnim slučajevima, može biti oduzeto. Ono je ustavno-pravna kategorija i precizno se definiše ustavom i zakonima, a da bi ga se dobilo moraju biti ispunjeni određeni zakonski uslovi. Stiče se rođenjem ili prijemom na zahtjev pojedinca. Regulisano je zakonima svake države i podrazumijeva određene dužnosti, obaveze, prava i privilegije kako države prema pojedincu tako i pojedinca prema državi.

    ako definicija kaže da se Nacionalnost oslanja na: jezik, kulturu,običaj i sl kako se ja onda mogu izjasniti kao Bosanac
    Ne govorim Bosanski a koliko znam on i ne postoji, govorim Srpski
    Običaj je moj np. da slavim slavu to ne slavi Bosanci
    i kako se ja mogu izjasniti kao Bosanac???
    Razumem niko mi ne može zabraniti,jer Nacionalnost je slobodna volja, i imaš pravo da ti odlučiš tj pojedinac.
    Mislim da svaki građanin (pravoslave veroispovesti) konkretno pričam za R.Srpsku treba da se izjašnjava ovako

    Državljanstvo: BiH
    Nacionalnost; Srbin
    Veroispovest: Pravoslavna

    Molim one koji zaista znahu šta je Državljanstvo a sta Nacionalnost da daju odgovor.

    Hvala

    Srdačan pozdrav
    Nikola

  10. Evo zasto smo Srbi I Srbijanci.Za razliku od Italijana,Engleza sta si vec nabrojao,Iraca kojih ima svuda po svetu jer su emigrirali,osvajali,kolonizovali nas ima van Srbije jer smo tamo oduvek ziveli.Znaci Srbija nije granica Srpstva.Oduvek smo ziveli I u Bosni I u Crnoj Gori.Za razliku od stanovnistva Srbije koje je raznoliko (madjarska,bugarska,rumunska,rusinska,slovacka,makedonska manjina) u Crnoj Gori na primer je homogeno I imas samo Srbe,albance I muslimane na drugoj strani I dobro sada I politicke crnogorce al da njih ostavimo po strani jer su I oni ti Srbi…Ja kao Srbin iz Crne Gore sam odmalena slusao izraz Srbijanac koji Sam naucio da oznacava gradjanina Srbije,koji je odrastao u Srbiji ali ne mora nuzno da bude Srbin.Neki ljudi bi cak podrugljivo rekli Srbijanac kao onaj koji nije cisti Srbin ili ne zna svoje poreklo…ili je mesan sa bugaro-rumuno-ciganima I raznim manjinama.Srbija nije nasa matica jer je nasa matica Crna Gora Ali mi smo Srbi.Ja nisam Srbijanac,ja sam crnogorac ,ja sam Srbin.Razumes.Srbija je samo deo Srpstva koji je sa sobom pokupio marjare iz vojvodine,nemce,siptare,makedonobugro-srbe,rumuno-vlahe,razne druge manjine su se tu asimilovale.Znaci Srbija je jedna od Srpskih zemalja ali nmgu svi biti Srbi jer samim tim su jednaki sa nama a cak i veci Srbi of nas oni koji nisu genetski Srbi samo su Srbijanci,a mi ni nismo iz Srbije.Sad,greska je sto postoje Srbija ,Bosna I Crna Gora kao jednake nezavisne drzave.(Nekad su bile jednake nezavisne Srpske drzave kojima su upravljali vlastodrzci jer I’m je finansijski tako odgovaralo I tako je funkcionisao srednji vek I medju germanima koji su isto tako imali vise drzava koje su kasnije ujedinili u Nemacku I postali svi Nemci.Mi nikada nismo ujedinili nase srednjovekovne drzave u jednu Veliku Srbiju koja bi okupljala sve Srbe.Onda bi svi bili Srbi u toj zemlji I po etnonimu I demonimu.Nego smo nastavili da gajimo te srednjovekovne srpske drzave kao nezavisne drzave .Ove tri drzave nisu prirodno resenje kao sto je to Norveska ili Spanija…Ovo su nametnute granice Srbima I ne pretstvljaju Srbe kao sto nemacka drzava obuhbata I predstavlja sve Nemce.Moja matica je mala zemlja ispod Srbije jer je Srbija samo drugi deo te zemlje I Bosna je treci deo te zemlje.Ti si srbijanac,ja sam crnogorac,on bi trebao da bude bosanac (I musliman I hroscanin) a svi smo Srbi.Kao sto je bavarac Nemac.Srbija u ovim granicama nikad nije bila maticna zemlja mnogih Srba.Pa tako Srbin iz Bosne koji nikad nije bio u Srbiji I madjar iz vojvodine sa Srpskim imenom ,spskim jezikom I madjarskim prezimenom nmgu biti isti.Taj madjar jeste Srbijanac ,naucio je da bude Srbijanac al nije rodjen Srbin.On se moze izjasniti kao Srbin u nekom trenutku ali mi cemo uvek reci Srbijanac jer smo mi originalni Srbi a Srbija je prekratka I nas ne obuhvata granicom.

  11. Ja uvek za sebe izjasnjavam da sam Srpkinja. Ne volim kada se koristi rec Srbijanac/Srbijanka, jer se mi tako delimo medjusobno, kao da je nesto vazno ako smo rodjeni u Srbiji ili ne.
    U samoj Srbiji se delimo na Srbijance I Vojvodjane, I ne bi nas trebalo iznenaditi kad takvi opisi dovedu do podele zemlje.

  12. Ja bih da postavim dva pitanja, nisu mi potrebni odgovori. Mislim da se svi slazemo da je Srbija dobila ime po narodu, Srbima.
    Gde onda zive Srbijanci u Srbijaniji?, i
    Je l’ Indijanci zive u Indiji?

  13. Najvise me nervira kada mi neko kaze da sam Srbijanka, ne zato sto imam nesto protiv onik koji se tako izjasnjavaju, iako ja takve nisam srela, nego zato sto to nisam.
    ja zivim u Reoublici Srbiji, ( koja je dobila ime po narodu), koja se satoji od dve autonomne pokrajine. izmedju kojih se nalazi teritorija van teritorije autonomnih pokrajina, tj. Centralna Srbija.
    Administrativnu granicu izmedju Autonomne Pokrajine Vojvodine i Centralne Srbije cine reke Dunav i Sava. U Vojvodini zive Srbi i ostali narodi, to su Vojvodjani. Sada, ako Srbijanci postoje oni bi mogli biti Srbi iz Centralne Srbije po mom misljenju, kojim ne zelim nikoga da uvredei niti tvrdim da je tacno.
    Administrativnu linija izmedju Centralne Srbije i Autonomne Pokrajine Kosova i Metohije je pod kontrolom UNMIK-a.
    E sad, ne bih ja raspravljala – Da li je Kosovo Srpsko ili Srbijansko? Odgovor na to pitanje mi obicno daju bas oni koji me ubedjuju da sam Srbijanka, a taj odgovor je – Kosovo je Srpsko.
    Ja sam Srpkinja, rodjena na teritoriji Vojvodine – Vojvodjanka, zivim u Banatu – Banacanka ili sosa, po poreklu iz Like znaci Licanka, bilo bi previse da sam i Srbijanka. Moje drzavljanstvo je drzavljanin Republike Srbije ili srpsko, nacionalnost mi je srpska, na osnovu toga sam dobila srpski pasos, da mogu da prelazim srpske granice.
    Ne postoji srbijanski jezik, srbijanska vlada, srbijanska republika, Ustav Republike Srbijanske, Srbijanska Pravoslavna Crkva…
    I sad meni nije jasno kako neko ne moze to da razume, da su Srbi Srbi a ne Srbijanci, ili nisu dovoljno bistri ili su tvrdoglavo bezobrazni.

  14. „Срби рођени у Србији који прихватаjу менталитeт, културу и обичаје који владају у њој зову се Србијанацима.

    У Србији живе и Срби који нису Србијанци, нити се осећају Србијанцима, већ припадају некој другој етничкој групи Срба.

    У Србији живе и припадници углавном суседних народа који се најчешће изјашњавају у складу са својом националном припадношћу.“

    Ако дефиницију развијемо даље онда можемо рећи да се „српски народ састоји из више етничких група које се због разлика у друштвено-економским условима у којима су се развијалe и утицају народа/окупатора са којима су живели у извесној мери међусобно разликују по менталитету, култури, обичајима и наречју српског језика којим говоре. Свака од ових група има свој етнички идентитет: Србијанци, Босанци, Херцеговци, Црногорци, Војвођани, Космеци, Косовци, Крајишници… док је њихов правно-државни статус различит.

    Оне групе српског народа које имају државу у рубрици „етничка припадност“ уписују: „Србијанац“, „Босанац“, „Xерцеговац“, „Црногорац“… , у рубрици „националност“ уписују: „Србин“, а у рубрици „држављансто“ уписују држављанство оне државе у којој живе: „србијанско“, „босанско-херцеговачко“, „црногорско“….

    Оне групе српског народа које живе у држави друге групе – рецимо Србији, у рубрици „етничка припадност“ уписују: нпр. „Херцеговац“, у рубрици „националност“ уписују: „Србин“, а у рубрици „држављанство“ уписују: „србијанско“.

    Припадници народа суседних држава који живе у – рецимо Србији, у рубрици „етничка припадност“ уписују: нпр. „Мађар“или „Војвођанин“ (према сопственом избору), у рубрици „националност“ уписују: „Мађар“, а у рубрици „државаљанство“ уписују: „србијанско“.

    1. Ја не разумем да ли ти овде пишеш о ономе што је чињеница ли ономе како ти мислиш да би требало да буде? Јер, под један, не постоји формулар у коме се уписује и „етничка припадност“ и „националност“ и „држављанство“. То никад у животу нисам попуњавао, и тврдим да у Србији такав формулар не постоји. Ако сматраш да би требало да постоји, упадамо у проблем посебне дефиниције све три категорије, око које ћемо се тешко сложити. Пронађи ми компаративан пример у неком другој земљи, нпр Европе, ове три категорије које си поменуо?
      Е сад, није ми јасан ни почетак, оно под наводницима, ко је то написао? То предпоставља да постоји више етничких група Срба?! То је већ сувише за мене, не видим никакав рацио у томе.
      И на крају, моје држављанство је српско, не србијанско. О томе причам све време. А по националностио сам Србин. И то је једино исправно.

      1. Наводници на почетку део су прве дефиниције везане за појам „Србијанци“.

        Да ли у другим земљама постоје ове три рубрике незнам, а није ни битно, јер сваки народ је посебан по својој структури, историји, друштвеном развоју и законодавству. Ове две дефиниције дају пресек односа српског народа уважавајући посебности сваке етничке групе Срба, њихов међусобни положај у држави друге групе и положај народа суседних држава који живе са нама.

        Чини ми се да је овакво режење поштено и реално, те да у доброј мери обесмишљава лексичко-логичку диверзију којом су католички комунисти читав српски народ свели на Србијанце, а Босанце, Херцеговце, Црногорце, Војвођане, Косовце, Космеке, Крајишнике… изразом „Срби из…“ и „Срби са…“ свели на „Српске, тј. србијанске туристе“.

  15. Da malo zacinim raspravu.

    Россия (Rasija) = Rusija
    Россиянин (Rasijanin) = građanin Rusije
    русский, русские (ruskij, ruskije) = etnički Rus, Rusi (bilo gde da živi)

    Svi junaci nikom ponikoše! 🙂

    Ja ne zelim da ulazim u polemiku da li upotreba izraza „Srbijanac“ nama koristi ili ne, ali jednostavno treba reći da je to arhaičan SRPSKI izraz koji je poprimio uvredljivo značenje pre svega zbog njegove upotrebe od strane nasih dušmana (slično je i sa izrazom „Москаль“, ili „Švaba“). Vremenom određeni izrazi poprimaju negativno značenje iako ga u početku nisu imali.

  16. Нећеш дочекати аргументе оних који тврде супротно јер их немају. Њима су једини аргументи две народне песме и википедија, коју може да уређује ко год хоће и која због тога и није меродавна.
    Додао бих још да сви они заборављају да је термин србијанци у ствари аустроугарска реч и да никад није имала употребу у српском језику. Ови који се позивају на језичку логику, такође заборављају да је Србија добила име по српском народу а не обрнуто. Босна на пример, није добила име по народима који у њој живе па је зато језички исправно становнике Босне звати босанцима.
    Да не дужим даље… постоји 1001 један разлог зашто су становници Србије срби а не постоји ниједан ваљан разлог зашто би били србијанци.

    поздрав

  17. Hej! Hvalila sam ti blog, a sad si pogodio i jednu od omiljenih mi tema u cro-bih-srb raspravama.

    Moje mišljenje je da Srbijanci ne postoje kao ni etnonim ni demonim (što nije nastalo od demon). Uglavnom ljudi nisu imali ozbiljne argumente. Oni su jednostavno tako navikli i to je nešto starije od njih. , Pokušaj da se razreši ova jezička nedoumica svodila se na gramatiku i nastavke za pripadnike različitih naroda odnosno stanovnike pojedinih zemalja. Npr. kaže mi drugarica „…pa ako je Austrija – Austijanac.Kako onda nije i Srbija – Srbijanac…“ Onda ja dam primer Rumunije i Italije i pobedila sam. 🙂

    Zaključak se, za mene, donekle logično (bez ikakve negatine konotacije) nameće. Ovaj naziv za Srbe zapravo je nastao i zaživeo u bivšim republikama (pre svega u Hrvatskoj i BiH) kako bi se zbog multinacionalne demografske strukture napravila razlika između etničkih Srba i stanovnika Srbije kao tadašnje isto tako zasebne federalne jedinice. Retko ko se nije složio sa mnom na kraju balade.

    A to sa stranim jezicima otvara zasebnu debatu i mislim da u ovom slučaju nije relevantan argument. Pa mnoge narode zovu potpuno različito zbog jezičkih i istorijskih zavrzlama -. Mađarska, Holandija, Gruzija…

    Posle tvog teksta sam se malo zbunla, jer je moja verzija suviše jednostavna za tvoje lingvisteičke analize. Dođavola! 🙂

    1. Да, можда тој дебати о језичким разликама није овде место, зато сам се и ограничио само на енглеску верзију. Морао сам да зађем у етнониме и демониме да бих показао колико су идентични свуда у Европи. Него, чекам да чујем аргументе оних који заступају супротну тезу… Хвала за коментар!

I encourage you to leave your comments and perspectives